Ako sa (ne)robia prieskumy

Pred hlasovaním o zákaze nedeľného predaja sa poslanci OĽaNO rozhodli na facebooku vytvoriť ankety o tejto otázke, ktoré im mali potvrdiť, že ľudia sú za zákaz. Vôbec to však nedopadlo podľa ich predstáv.

Mnohých pobavila fotka, ktorú zdieľala stránka Zomri a na ktorej je vidieť, že Igor Matovič najskôr zverejnil anketu na svojom profile a keď videl, že mu hlasovanie nevychádza podľa jeho predstáv, zmenil význam symbolov, pomocou ktorých sa malo hlasovať. Nakoniec celú anketu vymazal.

Podobne dopadol aj jeho stranícky kolega Michal Šipoš, ktorý zrejme tiež dúfal v iný výsledok. Aj v jeho ankete jasne prevážili odporcovia zákazu (2200 vs. 462), výsledok však neuznal a odbil tým, že vraj proti hlasovali „aktivisti SaS a PS“, ktorí jeho anketu zdieľali, zatiaľ čo jeho vlastní fanúšikovia sú za zákaz. 

V oboch prípadoch mal text ankety veľmi ďaleko k objektivite. Už na prvý pohľad išlo o sugestívnu otázku, v ktorej autor priamo dáva ľuďom najavo, akú odpoveď od nich očakáva. Na jednej strane sa títo politici snažili navodiť nesprávny dojem, že zákaz nedeľného predaja je jediným možným spôsobom, ako umožniť rodinám byť spolu a na druhej úplne bagatelizovať argumenty odporcov, ktorým vraj ide len o „teplé rožky“. Argumentov proti zákazu je pritom oveľa viac.

Žiaľ takáto manipulácia a citové vydieranie zo strany náboženských fundamentalistov nie sú ničím novým. Našťastie veľa ľudí už pochopilo, že sa za peknými rečami o „ochrane slabších“, „ochrane života a rodiny“, „pomoci ženám“ a podobnými eufemizmami veľmi často skrývajú len ďalšie nábožensky motivované príkazy, zákazy a obmedzovanie osobnej slobody.

Anketu o nedeľnom predaji vytvorila aj stránku Zomri. Do tej sa zapojilo až 34-tisíc ľudí, čo už má pomerne silnú výpovednú hodnotu. Ak to strana OĽaNO s facebookovými anketami myslí vážne, mala by teda svoj návrh zákona stiahnuť. Všetci však tušíme, že to aj tak neurobí.

Napriek tomu všetkému treba dodať, že facebookové ankety všeobecne nie sú úplne bezproblémové, a to z viacerých dôvodov. Na stránkach politikov hlasujú prevažne ich fanúšikovia, ktorí logicky majú k dotyčnému politikovi názorovo blízko a nejde teda o reprezentatívnu vzorku celej spoločnosti. Na facebooku existuje tiež možnosť kupovania like-ov či vytvárania falošných profilov. Výsledok môže do istej miery skresliť aj používanie symbolu „palec hore“ ako jednu z možností voľby, lebo to je tzv. default (prednastavená voľba) a kliká na to veľa ľudí bez toho, aby skutočne pochopili pointu príspevku.

Ak chceme získať presný a objektívny výsledok prieskumu, aj otázka musí byť sformulovaná presne bez toho, aby účastníkom vsugerovala určitú odpoveď. Žiaľ vo všetkých troch hore uvedených anketách bola otázka zle položená. Otázka totiž nestojí tak, či obchody majú byť v nedeľu otvorené alebo zatvorené, ale či má štát nariadiť zákaz pre všetkých alebo má byť zachovaný súčasný stav, kedy o tom majitelia jednotlivých obchodov rozhodujú sami.

Bolo by zaujímavé vidieť na túto tému seriózny prieskum so správne sformulovanou otázkou, ktorý sa nerobí na sociálnych sieťach, ale na dostatočne veľkej reprezentatívnej vzorke celej spoločnosti, pripadne priamo medzi majiteľmi obchodov a ich zamestnancami, ktorých sa navrhovaný zákon týka.

Kategórie: Názory

Štítky: , , , ,