Biskupi sa urazili zbytočne

V piatok 26.7. sa začali letné olympijské hry v Paríži. Otvárací ceremoniál sa niesol v duchu slobody, rovnosti a spájania všetkých ľudí bez ohľadu na národnosť, vierovyznanie, vek alebo orientáciu.

Veľký rozruch vzbudila najmä jedna scéna, kde umelci v extravagantných kostýmoch zobrazovali starogrécku bakchanáliu, čiže oslavu Bakcha (Dionýza), gréckeho boha vína a zábavy. Na stole sa objavil spevák pokrytý modrou farbou, ktorý znázorňoval práve tohto gréckeho boha. Zjavne išlo o odkaz na to, že olympijské hry pôvodne vznikli v starovekom Grécku.

Úplne inak si toto vystúpenie však vyložili francúzski katolícki biskupi. Tí sa hlboko urazili a sťažovali sa na údajné zosmiešňovanie kresťanstva. Domnievali sa totiž, že umelci neznázornili bacchanaliu, ale obraz Leonarda da Vinciho s názvom Posledná večera, na ktorým sedí Ježiš za stolom spolu s dvanástimi apoštolmi.

Žiaľ, túto interpretáciu bez ďalšieho overenia prevzali nielen cirkevno-propagandistické, ale aj niektoré sekulárne slovenské médiá. Pobúrenie samozrejme vyjadrili aj naši „kresťanskí“ politici. Úplne pritom ignorovali, že do tohto obrazu nesedela ani prítomnosť Dionýza, ani počet ľudí, ktorých bolo oveľa viac ako trinásť. Zdá sa, že niekto v tom chcel za každú cenu vidieť niečo, čo tam nebolo a schválne šíril na internete orezaný obrázok, na ktorom ani predstaviteľa Dionýza ani niektorých ďalších umelcov nebolo vidieť.

Od začiatku však viacerí ľudia upozorňovali, že vystúpenie oveľa viac pripomínalo iný obraz, a to „Hodovanie bohov“ od Jana Harmensza van Biljerta, namaľovaný okolo roku 1635 a uchovávaný v Magninovom múzeu v Dijone. Bohovia Olympu na tomto obraze oslavujú manželstvo Thetis a Pelea. V strede stola nesedí Kristus, ale korunovaný Apollo. Dionýzos leží v popredí.

Ondrej Prostredník k tomu napísal: „Scéna z otváracieho ceremoniálu OH, ktorá pobúrila Salviniho aj predstaviteľov vládnej koalície na Slovensku, poukázala na ich kultúrnu a náboženskú povrchnosť. Odhalila aj ich stihomam, keď prepadajú falošnému pocitu, že kresťania v Európe sú terčom výsmechu aj vtedy, keď sa umelci inšpirujú gréckou mytológiou. Boh sa nedá vysmievať, ale pomýliť si obraz bakchanálií s poslednou večerou fakt smiešne je. S vysmievaním sa Bohu to nič nemá. Iba ak by ste sa svojou vierou hlásili k Dionýzovi, však?

Keďže kritika zo strany cirkevníkov ani po troch dňoch netíchla, vyjadril sa aj samotný umelecký riaditeľ otváracieho ceremoniálu Thomas Jolly. Poprel, že by sa inšpiroval Poslednou večerou. „Myšlienkou bolo urobiť veľkú pohanskú oslavu spojenú s bohmi Olympu,” uviedol. Napriek tomu sa organizátori vyjadrili, že im je ľúto, ak v tom niekto videl prejav neúcty k náboženskej skupine. 

Zdá sa teda, že celý rozruch okolo otváracieho ceremoniálu bol zbytočný a že sú to práve niektorí „kresťania“, ktorí svojím správaním sami kresťanstvo zosmiešňujú. Nemožno tiež prehliadnuť, že na rozširovaní rozhorčených vyhlásení usilovne pracovali pokútne webové portály tváriace sa kresťansky avšak adorujúce v prvom rade imperialistický režim v Rusku. Ich hlavnou stratégiou v informačnej vojne je vykresľovať blahobyt a pokrok Západu ako dekadentný, zatiaľ čo biedu a zaostalosť Východu ako mravnú hodnotu.

Kategórie: Názory

Štítky: , , , , , , ,