Kto seje nenávisť? Dlhodobo to robia aj niektoré cirkvi

Zdá sa, že vražda z nenávisti na základe sexuálnej orientácie, ku ktorej došlo minulú stredu v Bratislave, predsa len mnohých vydesila. LGBT komunita zažila obrovskú vlnu solidarity a pochodu proti nenávisti sa zúčastnilo až 15-tisíc ľudí.  

Zároveň sa však už začali objavovať aj prvé konšpirácie a dezinformácie, napríklad ohľadom motívu vraha. Aj keď ten nebol hneď jasný, teraz už je isté, že útočník svoj čin dlhodobo plánoval, na twitteri zverejňoval nenávistné príspevky a vo svojom manifeste uvádza názory a postoje, z ktorých je zrejmé, že išlo o úkladnú vraždu z osobitného motívu voči skupine osôb s inou sexuálnou orientáciou. So žiadnou inou verziou už nepracuje ani NAKA, ktorá túto vraždu dnes prekvalifikovala na obzvlášť závažný zločin teroristického útoku.

Rozporuplné reakcie politikov

Reakcie väčšiny politikov boli skôr rozpačité. Mnohí hovorili len všeobecne o nenávisti, násilí alebo extrémizme, ale nepovedali priamo, čo sa stalo a ani nespomenuli hlavnú vec – že išlo o útok na LGBT menšinu. Pozitívnou výnimkou boli prezidentka Zuzana Čaputová a politické strany PS a SaS, ktoré sa nebáli nazývať veci pravým menom.

Premiér Heger najskôr napísal, že „Je neprípustné, aby sa ktokoľvek kvôli svojmu spôsobu života mal báť o svoj život“. Keď ho veľa ľudí upozornilo, že homosexualita nie je spôsob života, ale vrodená vlastnosť, ospravedlnil sa. Na tlačovej konferencii si zase neodpustil nezmyselnú poznámku, že je tu aj nenávisť ku kresťanom. Neskôr naopak mnohých príjemne prekvapil tým, že sa aj on zúčastnil pochodu proti nenávisti. Iste mu za to patrí uznanie, aj keď je smutné, že na Slovensku musíme byť vďační aj za niečo, čo sa dá považovať za základnú ľudskú slušnosť a čo je inde už dávno samozrejmosťou.

Či tento zločin predsa len pohol svedomím niektorých politikov alebo išlo len o prázdne reči, uvidíme už čoskoro pri hlasovaní o dvoch návrhoch zákonov, ktoré sú aktuálne v parlamente – jeden pomáhajúci o partnerskom spolužití od SaS a jeden ubližujúci o zákaze neexistujúcej „propagácie homosexuality“ z dielne kuffovcov.

Nenávistnú kampaň začali biskupi

Tí, ktorí v minulosti sami mali nenávistné výroky o LGBT ľuďoch alebo sa priamo snažili o obmedzovanie ich práv, nepriznali ani náznakom svoju spoluzodpovednosť. Všetky výčitky odbili tým, že sa vrah radikalizoval na amerických sieťach a že nebol veriaci, takže slovenskí politici a cirkvi vraj za nič nemôžu. Také jednoduché to však zďaleka nie je. Oveľa dôležitejšie ako konkrétne (ne)náboženské presvedčenie útočníka totiž je, odkiaľ prichádza nenávisť. Pravdepodobnosť toho, že sa niečo také stane, by bola podstatne menšia, keby sa tu posledných cca 10 rokov systematicky nešíril odpor voči LGBT ľuďom. A ten vo veľkej miere šírili práve kresťanskí fundamentalisti v mene boja za „tradičnú rodinu“, ktorú údajne ohrozujú tie netradičné.

Ako vysvetľuje sociológ Michal Vašečka, „Nenávisť k LGBTI komunite začala pred viac ako 10 rokmi prichádzať aj na prvý pohľad z neočakávaných strán. Odporúčam sa spätne pozrieť na pastiersky list Konferencie biskupov Slovenska z 1. decembra 2013, ktorý sa volal Kultúra smrti. Keď si to človek prečíta, všimne si, že ten príbeh sa začína už tam. Doslova prišlo k otráveniu spoločenskej diskusie. Rozprávame sa v súčasnosti zväčša o fašistoch, ale zabúda sa, že proti LGBTI komunite štvú veľmi konkrétni kňazi v konkrétnych mestách a dedinách. Ich kázne sú nie len veľmi dehonestujúce, ale aj nenávistné. O tom sa hovorí málo.“

Nasledoval ústavný zákaz manželstva pre páry rovnakého pohlavia, referendum proti právam LGBT ľudí a štvavá kampaň (nielen) v kostoloch. Katolícky kňaz Marián Kuffa označil homosexuálov vo videu za „horších od vrahov“ či za „páchateľov genocídy“ a niekoľko rokov vo svojich kázňach po celom Slovensku šíril o nich bludy a nenávisť voči nim. V roku 2019 si cirkevné spolky pozvali na Slovensko prednášať amerického pseudovedca, ktorý prirovnáva homosexuálov k vrahom a parazitom, čo treba vyhodiť z domu. Začiatkom tohto roka sa zviditeľnil hlavne biskup Halko homofóbnymi výrokmi. To, že sa v televíznom seriáli pobozkali dve ženy, môže podľa neho byť pre mládež devastačné. A to sú len niektoré z mnohých príkladov.

Cirkvi ovplyvňujú politiku a spoločnosť

Konferencie biskupov Slovenska zrejme stále neuznáva vedecké poznatky a v roku 2020 propagovala konferenciu o „liečení“ homosexuality. Tiež si treba uvedomiť, že táto organizácia má prístup do všetkých škôl, kde môže v rámci predmetu náboženská výchova bez akejkoľvek kontroly štátu šíriť bludy o tom, že homosexualita je „zranenie“ a že homosexuáli nepôjdu do neba.

Oveľa lepšie na tom nie je ani evanjelická cirkev na Slovensku. Aj podľa evanjelických biskupov by si mali gejovia a lesby zvoliť celoživotný celibát, inak páchajú hriech. Teológ a publicista Ondrej Prostredník dostal zákaz učiť študentov bohosloveckej fakulty, lebo vystúpil na dúhovom pochode. Evanjelický farár Jakub Pavlús bol prepustený za názor na zväzky párov rovnakého pohlavia. Biskupi sa pokúsili vyštvať z cirkvi aj farárku Annu Polckovú, ktorá takisto odmieta odsúdiť homosexualitu.

Samozrejme toto všetko má významný vplyv na celú spoločnosť. Nie je prekvapivé, že sa otázky práv LGBT ľudí legislatívne už dlho nikam neposúvajú, ale naopak v niektorých prípadoch dokonca prichádza k regresu. Považujeme za neprijateľné, že aj títo ľudia sú povinní zo svojich daní financovať organizáciu, ktorá im neustále ubližuje a snaží sa obmedzovať ich práva.

Treba však dodať, že sa názory biskupov nezhodujú s názormi bežných veriacich, ako ukázali prieskumy, ktoré Michal Vašečka nedávno predstavil v diskusii o politickom kresťanstve a ľudských právach. Mnohí kresťania by aj podporovali rovnoprávnosť a zavedenie registrovaného partnerstva pre páry rovnakého pohlavia, keby sa klérus neustále nevyjadroval v neprospech LGBT komunity.

Okrem toho na Slovensku existujú aj cirkvi a náboženské spoločenstvá, ktoré v tomto ohľade nie sú také spiatočnícke ako RKC. Konkrétne ide napríklad o cirkevný zbor ECAV Bratislava Staré Mesto, kde pôsobí farárka Anna Polcková, alebo o neregistrovanú starokatolícku cirkev, ktoré sú tolerantné k menšinám.  

Kategórie: Články

Štítky: , , , , ,