Solidarita so ženami v Poľsku

Aj keď je dnes Poľsko vykazuje znaky fundamentalistického katolicizmu prepleteného so štátom, nebolo to tak vždy. Ešte nedávno bola táto krajina v niektorých ohľadoch sekulárnejšia ako Slovensko, napríklad sa podarilo presadiť aspoň čiastočnú finančnú odluku cirkvi od štátu a 1. januára 2014 bola zavedená asignačná cirkevná daň. Predchádzajúca vláda premiéra Tuska dokázala to, čo sa na Slovensku zdá stále utópiou.

Znepokojujúci vývoj sa začal v roku 2015, keď voľby vyhrala konzervatívna strana PiS s podporou katolíckej cirkvi. Nasledovalo postupné okliešťovanie ľudských práv ako aj samotných princípov demokratického právneho štátu.

Budovanie katolíckeho štátu

Najskôr vláda vyhodila z verejnoprávnej televízie a rozhlasu všetkých zamestnancov a späť prijala len tých, ktorí dokázali svoju vernosť novému vedeniu. Odvtedy stavy dopĺňajú absolventi masmediálnej komunikácie náboženskej univerzity pod vedením bohatého katolíckeho kňaza Tadeusza Rydzyka a verejnoprávna televízia vysiela silne nevyvážený, propagandistický obsah. Čistky prebehli aj v armáde, štátnej správe a na súdoch.

Minulý rok poľská vláda šokovala návrhom zákona, podľa ktorého mala byť sexuálna výchovy a osveta na školách trestaná tromi až piatimi rokmi väzenia. Návrh zatiaľ neprešiel pre silný odpor verejnosti.

Pred prezidentskými voľbami v lete tohto roka sa naplno rozbehla štvavá kampaň proti LGBT menšine. Krakovský arcibiskup ju označil za „dúhový mor“, pričom ho podporili aj slovenskí biskupi. Takmer stovka poľských obcí s viac ako dvanástimi miliónmi obyvateľov zatiaľ bola vyhlásená za „zónu bez LGBT“.

Biskupi dokonca zverejnili ofi­ciálne stanovisko, podľa ktorého by chceli v spolupráci so štátom zriadiť akési prevýchovné zariadenia pre týchto ľudí, a to napriek tomu, že tzv. konverznú terapiu považujú odborníci za škodlivú a neúčinnú. Ultrapravicoví hooligans vytvorili s požehnaním cirkvi takzvaných Vojakov Krista, ktorí chodia po uliciach a prenasledujú LGBT ľudí.

Rozhodnutie ústavného súdu

Ďalším cieľom katolíckych fundamentalistov je úplný zákaz interrupcií. Poľský zákon o interrupciách pritom už mnoho rokov patrí k najprísnejším v Európe. Sprísňovanie sa dialo salámovou metódou a šlo proti verejnej mienke, čo je varovaním aj pre nás. Organizácia Celopoľský štrajk žien – Ogólnopolski Strajk Kobiet už v roku 2016 organizovala protesty proti takému návrhu zákona. Vláda vtedy nakoniec ustúpila.

22. októbra 2020 poľský Ústavný súd, do ktorého si vládna strana tiež dosadila „svojich ľudí“, rozhodol, že súčasná legislatíva, povoľujúca interrupcie v prípade poškodenia plodu, je protiústavná. Toto rozhodnutie rozpútalo vlnu protestov po celej krajine, podporné akcie sa konali aj v zahraničí. Akciu na Slovensku opäť organizovala iniciatíva Nebudeme ticho.

Predseda PiS Kaczyński zareagoval tým, že vyzval ľudí, aby „chránili kostoly za každú cenu“, lebo demonštranti chcú „zničiť Poľsko“. Niektorí jeho slová pochopili ako podnecovanie k násiliu, na demonštrantov útočili pravicoví extrémisti.

30. októbra sa konala vo Varšave obrovská demonštrácia. Podľa médií vyšlo do ulíc poľského hlavného mesta vyše 100-tisíc ľudí a ďalšie desaťtisíce protestovali v iných mestách. Vláda zostala zaskočená a snažila sa zachrániť situáciu zmenou zákona tak, aby interrupcie ostali povolené v najvážnejších prípadoch poškodenia plodu, pri ktorých sa očakáva, že dieťa zomrie hneď po narodení, ale nie v prípade iného poškodenia.

S týmto riešením však nesúhlasia ani demonštranti, ktorí odmietajú akékoľvek ďalšie sprísnenie, ani katolícki fundamentalisti a biskupi, ktorí chcú za každú cenu presadiť úplný zákaz. Rozhodnutie súdu ešte nebolo publikované, čo znamená, že je nateraz nevykonateľné.

Zmena k lepšiemu?

Ľudia v Poľsku stále organizujú protesty a blokády. Momentálne nejde už len o interrupcie, ale o samotnú vládu a o smerovaní krajiny – či Poľsko bude sekulárny demokratický štát, alebo bude pokračovať smerovanie k nábožensky definovateľnému štátu pod vplyvom katolíckej ideológie.

Medzi požiadavky Celopoľského štrajku žien patrí aj sekularizácia štátu, nulová štátna podpora rozpočtu cirkvi, odlúčenie cirkvi od politického rozhodovania a odstúpenie od Vatikánskej zmluvy. Občianske združenie ETHOS plne podporuje tieto požiadavky.

Je možné, že vládna strana a cirkev dosiahnu krátkodobé víťazstvo, avšak ak ľudia v Poľsku vydržia odolávať, z dlhodobého hľadiska to pre vládu a cirkev nevyzerá dobre. Preferencie PiS výrazne klesli a podľa najnovšieho prieskumu takmer dve tretiny Poliakov tvrdia, že katolícka cirkev hrá negatívnu úlohu vo verejnom živote.

K nízkej dôveryhodnosti cirkvi pritom prispievajú faktory ako zasahovanie cirkevných predstaviteľov do politických záležitostí, ich okázalý spôsob života, ako aj pohlavné zneužívanie detí kňazmi. V posledných rokoch boli v Poľsku natočené tri známe filmy kritizujúce cirkev, ktoré už videli milióny ľudí  – „Kler“ (2018), „Len to nikomu nehovor“ (2019) a „Hra na schovávačku“ (2020).

V rámci protestov začali rodičia svoje deti hromadne odhlasovať z náboženskej výchovy v školách. Objavujú sa aj výzvy, aby ľudia vystúpili z cirkvi a tak dali najavo svoj nesúhlas so zasahovaním kňazov do politiky. Podľa štúdie Pew Research Center z roku 2018 nastal v posledných rokoch medzi mladými v Poľsku najväčší pokles záujmu o náboženstvo na svete. To všetko dáva nádej na lepšiu budúcnosť krajiny.

Zdroje:

Kategórie: Články

Štítky: , , , , , ,