Na slovách záleží

Často sa stretávame s tým, že aj sekulárne zmýšľajúci ľudia alebo dokonca aj médiá nevedome preberajú slovník náboženských fundamentalistov. Aj keď sa niekomu môže zdať, že ide o celkom nepodstatnú vec, z dlhodobého hľadiska to prispieva k posunu významu týchto pojmov a k nerešpektujúcemu prístupu k niektorým skupinám občanov.

„Kultúrno-etické“ otázky

Náboženskí fundamentalisti často hovoria o „kultúrno-etických“ otázkach, naposledy v súvislosti s navrhovanými zmenami ústavy, a po nich toto označenie opakujú aj vláda a médiá. Je to však klamlivé označenie. Skoro vždy tým totiž myslia buď zákaz interrupcií alebo šikanovanie LGBT ľudí. Nejde teda o žiadnu kultúru a to, či jedna cirkev niečo považuje za neetické, by tiež malo byť irelevantné z pohľadu sekulárneho štátu. Prestaňme preto po nich opakovať toto nezmyselné označenie. V skutočnosti sú to ľudskoprávne otázky.

Rodina

Pred 10 rokmi náboženskí fundamentalisti naplno rozbehli svoju štvavú kampaň proti LGBT menšine. Hoci ich nezmyselné referendum nebolo úspešné, podarilo sa im privlastniť si slovo „rodina“. Za rodinu pritom považujú iba jeden jediný typ rodín: manžel (otec) + manželka (matka) + ich spoločné deti.

Samozrejme tu žijú aj nezosobášené páry, rozvedení, slobodné matky, páry rovnakého pohlavia či iní ľudia, ktorí spolu vychovávajú deti. Avšak týchto všetkých fundamentalisti nepovažujú za rodinu, pričom LGBT ľudí stavajú priamo do protikladu k tej „jedinej správnej tradičnej“ rodine a vykresľujú ich ako hrozbu pre ňu. Práve preto robia svoj trápny trucpochod, ktorý je vraj za rodinu, vždy v rovnaký deň ako je Pride. Vôbec im totiž nejde o pomoc rodinám, ale všetky ich aktivity sú zamerané čisto len proti zrovnovprávneniu „netradičných“ rodín. Aj preto sa Pride pochody opakovane konajú pod heslom „Za VŠETKY rodiny“.

Interrupcia a potrat

Pojem interrupcia je zo strany náboženských fanatikov často puncovaný ako eufemizmus, ktorý má prekryť negatívnejšie vnímaný pojem potrat. Z časti je to aj pravda, hoci z úst ľudí, ktorí nazývajú zákaz interrupcií ochranou života a diskrimináciu homosexuality ako ochranu rodiny, to znie čudne. Treba však pripomenúť, že umelo vyvolaný potrat pred objavom modernej medicíny často spôsoboval neplodnosť. Interrupciou preto nazvali taký umelý potrat, ktorý neplodnosť nespôsobuje a teda z hľadiska tehotnosti je iba jej interrupciou, t.j. prerušením. V praxi používanie tohto pojmu naznačuje, že možnosť voľby ženy akceptujeme, zatiaľ čo použitie slova potrat či medicínsky abortus, naznačuje, že ju odmietame.

Občianske združenie Možnosť voľby preto presadzuje jazykovú úpravu, podľa ktorej by potrat a interrupcia mali rozdielny význam: pojem potrat by sa podľa nich mal správne používať len na samovoľné, neúmyselné ukončenie tehotenstva a pojmom interrupcia by sa zase mal označovať úmyselný zákrok, vykonaný medicínsky správnym spôsobom (chirurgicky alebo medikamentami).

Hnutie, ktoré sa usiluje o zákaz interrupcií, jemné významové rozdiely slov zámerne ignoruje a vždy označuje aj interrupcie ako potraty, keďže slovo potrat má všeobecne negatívnejšiu konotáciu. Sami seba považujú za ochrancov života, hoci presadzujú zákony, ktoré vážne ohrozujú život a zdravie žien. Naopak tých, ktorí odmietajú obmedzovanie práv žien, označujú ako zástancov potratov, čím sa snažia vytvoriť falošný dojem, že tu existuje skupina ľudí, ktorá presviedča ženy, aby išli na interrupciu alebo ktorá chce, aby tu bolo čo najviac interrupcií. Ide teda o ďalší zavádzajúci pojem a správne sa hovorí o zástancoch možnosti voľby.

Proti interrupciám či potratom pritom svojím spôsobom bojujú všetci. Akurát zástancovia možnosti voľby ich počet znižujú podporou sexuálnej výchovy na školách, dostupnosti antikoncepcie a sociálnej pomoci slobodným matkám, teda mechanizmom, ktoré reálne a dlhé roky aj úspešne počet interrupcií na Slovensku znižujú. Všetky tieto mechanizmy sú tŕňom v oku náboženských fanatikov. Títo teda síce rečami proti interrupciám bojujú, ale skutkami robia pravý opak. Navyše si neuvedomujú, že z medicínskych i sociálnych dôvodov nebude nikdy možné znížiť ich počet na nulu, čím môžu spôsobiť mnoho tragédií.

Embryo, plod, dieťa

Podobne zavádzajúce označenia nájdeme aj v súvislosti s vývojom jedinca.

Podľa odbornej terminológie po splynutí dvoch pohlavných buniek vznikne oplodnená bunka, ktorá sa nazýva zygota. Nasleduje embryonálne obdobie – od prvého rozdelenia zygoty do 8. (alebo 10.) týždňa intrauterinného vývoja. V ďalšej fáze sa už nehovorí o embryu, ale používa sa označenie fétus alebo plod. Po narodení ide o dieťa.

Náboženskí fundamentalisti však za „dieťa“ považujú už zygotu. Zaujímavé pritom je, že samotné cirkvi v rozpore s tým, čo hlásajú – že aj oplodnená ľudská bunka je človek – nekrstia ani nepochovávajú zygoty či embryá, ale iba narodených ľudí.

Je nám jasné, že veľa budúcich rodičov vníma aj plod či embryo ako svoje dieťa – najmä ak tehotenstvo bolo plánované a chcené – a to je úplne v poriadku. Treba sa však mať na pozore, keď niekto predloží návrh zákona, ktorým by došlo k takej zmene oficiálnej definície týchto pojmov, ktorá by viedla k obmedzovaniu práv žien, ba za určitých situácii k ohrozovaniu ich života.

Kategórie: Názory

Štítky: , , , , ,